Minuterna innan. (En fredagsfinal)

Syrintaget som minskar. Varenda muskel i min kropp spänner sig, samtidigt som benen vill ge vika. Allt runtomkring blir skarpare, men ändå dovare. I bakgrunden av min retsamma inre röst som ständigt påminner mig om hur nervös jag är, hörs applåder, ljudtekniker som pratar i sina små mikrofoner och får anvisningar och direktioner från någon i deras öronsnäckor. Jag fokuserar på min andning för att finna något sorts lugn, andas djupt in och ut, kippar efter luft mellanåt då nervositeten och min anfådda andning inte blir en bra kombo. Slänger en snabb blick på tv skärmen som räknar ned minuter och sekunder. Blundar igen och går igenom mitt nummer i huvudet. Samtidigt som jag låter allt ljud i min omgivning sakta bedövas av mina öronsnäckor. Känner ett lätt tryck på axeln av killen som brukar ge oss en mikrofon. Tittar mig ängsligt omkring efter vatten, då jag mitt i all uppståndelse känner mig otroligt uttorkad. Kastar ännu en gång ett öga på tv skärmen. Två minuter. Greppar mikrofonen i ett stadigt läge, försöker stödja mig på vingliga ben uppför trappen. Fattar mod och möter förväntansfulla blickar. Tar ett djupt andetag och försvinner. 

Det känns nästan som en utomkroppslig resa alltihop, om om man inte riktigt förstår vad man har gjort förrens man sitter omtöcknad av antingen glädje, sorg eller missbelåtenhet, eller också väldigt belåten. Det är så olika, men att tanken fortfarande finns där, att jag då aldrig trodde jag skulle våga gjort som jag bara för några sekunder sedan ställt mig upp och gjort. Vilket är bra nog för mig. Alltid. 



Kommentarer
Postat av: Sofie!

Matilda, du är verkligen bäst! Vi här uppe i Östersund är grymt stolta över dig, vart man än är så kan man höra folk som nämner ditt namn, det är en grym känsla, älskar att slå på tvn på fredagarna och njuta av dina fina framträdanden, du var grym på audition, och nu har du verkligen växt i mina ögon, vilken stjärna alltså! <3

2013-11-06 @ 11:26:54
Postat av: Marse

Idag regnar det. Löven faller. Himlen duschar utan tvål. Jag moi hoppas på roliga låtar till Fredagen inte förutsägbara Idas sommarvisa eller Martin Ljungs Rock Fnykis. Nu när ni gästar Bagge-Wahlgrens combo. Många av oss bli hemlösa nu när pengarna går till 099-414--.

2013-11-06 @ 12:37:16
Postat av: iputte efter pappa

Lisa Nilsson? VARFÖR snodde Sandra Petra Marklund gumman lilla. Det ser jämt ut i låtvalet. Nästa vecka får du skriva en egen låt.

2013-11-06 @ 12:47:58
Postat av: Amanda

Matilda! Jag skulle verkligen vilja veta vart du köpt din mic o de där i videon där du sjunger stay!!!

2013-11-06 @ 14:01:54
Postat av: Tomas

Fantastiskt. Helt fantastiskt. Längtar efter din första skiva och din första bok :)

2013-11-06 @ 15:40:43
Postat av: Lasse

Jag längtar efter release kram.
Första skivan skall heta
Fifty shades of Earl Grey. Basta.

2013-11-06 @ 21:46:36
Postat av: 17

Du är en märklig person med snygg figur. Många fantastiska slutsatser och detaljseende. Kreativt sinne och behöver massor av utmaningar trots feghet. Det driver dig framåt. Impad av vackra nya Strindbergare.

2013-11-06 @ 23:28:49
Postat av: Anonym

är så oerhört imponerad av ditt mod och din styrka.

2013-11-07 @ 10:42:44
Postat av: Anonym 523

Nu kör vi eller vi o vi, du. Runt hörnet med Helloweenström. Låtvalen imorgon i är vissa fall som blöjbyten på central stationen, skrikiga pers tar skrikiga låtar men nu gäller det att synas o blinka till publiken. Det kan ju du. Melin.

2013-11-07 @ 19:05:49
Postat av: ?

Vem har skrivit denna Ingmar Bergman novell ovan?

2013-11-07 @ 19:06:43
Postat av: Lotta

Du är min stora Idol Matilda. Du har levererat vecka efter vecka, trots motgångar har du varit stark och modig. Du har en fantastisk röst som du kommer gå långt med, din resa har bara börjat. Kramar

2013-11-09 @ 16:04:12
Postat av: Frida Karlsson

Vilken bra beskrivning! Du inte bara sjunger bra utan skriver väldigt bra också. Lycka till!

2013-11-11 @ 20:01:34
URL: http://kahlokarlsson.blogg.se

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0